- nie smarujemy,
- nie regulujemy,
- nie czyścimy
a postępuje tak prawie 100 % użytkowników okien, musimy się liczyć że prędzej czy później ulegną one awarii. Prócz mechanicznych uszkodzeń zaczepów / wyrobienie, odłamanie / najczęściej ulegają uszkodzeniu zasuwnice. Objawem uszkodzenia zasuwnicy jest możliwość obracania klamki o 360 stopni bez otwierania okna. Jeżeli stało się to przy otwartym oknie to raczej już go nie zamkniemy. Trochę gorzej gdy uszkodzenie zasuwnicy nastąpi w zamkniętym oknie np. w czasie próby jego otwarcia. Wtedy żeby dobrać się do okuć musimy zdemontować skrzydło okienne poprzez odkręcenie zawiasów a nie jest proste. W zasuwnicy okiennej ulega uszkodzeniu zębatka wprawiająca w ruch okucia okienne w czasie obrotu klamki. W przypadku zasuwnic większości producentów okuć / Siegenia, Winkhaus, Maco itp. / systemy okuć w ciągu ostatnich 20 lat niewiele się zmieniły więc w miejsce uszkodzonej zasuwnicy bez problemu dobierzemy zasuwnicę nową. Będzie ona taka sama jak uszkodzona. Inaczej ma się sprawa z okuciami Roto - około 15 lat temu producent radykalnie zmienił cały asortyment okuciowy tak że obecnie produkowane w żaden sposób nie pasują do tych starych. Co prawda Roto na zamówienie jest w stanie wyprodukować zasuwnicę starego typu jednak w cenie porażającej - średnio ponad 200 PLN - i do tego trwa to 3-4 tygodni co w przypadku zepsutego okna jest brzmi jak dobry żart. Możemy z tego wybrnąć dwojako:
- wymienić cały garnitur okuć w oknie na ten obecnie produkowany co wiąże się ze sporymi kosztami i do tego na ramie okiennej zostaną ślady po starych zaczepach
- spróbować naprawić uszkodzoną zasuwnicę.
Na szczęście firma Roto produkuje również tzw. zestaw naprawczy przeznaczony do zasuwnic. Co prawda nie jest on tani jednak w miarę szybko możemy sami naprawić zepsutą zasuwnicę.
W pierwszej kolejności odkręcamy klamkę i wyciągamy ją z okna. Teraz możemy przystąpić do odkręcenia zasuwnicy - zwykle jest to kilka, kilkanaście wkrętów. Po wyhaczeniu jej z okuć możemy przystąpić do jej naprawy.
Pierwszą czynnością jest roznitowanie kasetki starej zasuwnicy. Możemy to zrobić poprzez rozwiercenie nitów wiertłem o średnicy 5-6 mm.
Roznitowanie kasetki zasuwnicy |
Zasuwnica po zdjęciu kasetki |
Pozycja środkowa okuć |
Kasetka naprawcza zasuwnicy ROTO - elementy |
Po złożeniu nowej kasetki na zasuwnicy ostatnią czynnością jest zaklepanie nitów. Najlepiej jest to wykonać przy pomocy "punktaka".
Kasetka zasuwnicy złożona |
Powodzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz